Page 5 - B&U-rekrutteringshæfte - DCU
P. 5
5
Målgrupper for
rekruttering
De forskellige klubber under DCU er vidt for- Konkurrence-målgruppen kan defineres som
skellige, både i kraft af at de udbyder forskelli- børn og unge som er potentielle kommende
ge discipiner, men også i kraft af, at klubberne cykelryttere, hvor omdrejningspunktet er kon-
i større eller mindre grad har et konkurren- kurrence. Det at konkurrere bør ikke nødven-
ceelement som omdrejningspunkt i deres digvis være det eneste grundlag for rekrutte-
klubaktiviteter. Rekrutteringsaktiviteterne på ring, og rekrutteringsaktiviteterne i dette
de efterfølgende side kan overordnet inddeles katalog lægger derfor op til, at konkurrence-
i to kategorier, som henvender sig til forskel- dimensionen samtidig understøttes af andre
lige klubber med forskellige målgrupper— en dimensioner som B&U-cykling tilbyder.
”bredde-målgruppe” og en ”konkurrence-mål-
gruppe”. Der bør dog ikke være vandtætte skodder mel-
lem aktiviteterne for de to målgrupper, og ak-
Bredde-målgruppen kan defineres som børn tiviteter bør derfor håndplukkes, alt efter hvad
og unge, hvor hovedformålet med at være der giver mening i netop jeres klub.
medlem af en cykelklub ikke er konkurrence-
elementet, men har interesse for cykling i et Til hver aktivitet findes en skabelon, som klub-
bredere perspektiv. Klubber som forsøger at ben kan bruge til markedsføring af aktiviteten
rekruttere denne målgruppe bør være opmærk- samt en klubvejledning, som beskriver et for-
somme på, hvordan en sådan målgruppe vil slag til aktivitetens sammensætning og hvor-
passe ind i det eksisterede klubmiljø. dan den kan gribes an fra klubbens side.