Da Thor Skivild parkerede racercyklen og forlod cykelmiljøet, gik der ikke lang tid, før cykelløbene trak i ham igen. Derfor besluttede han sig som 17-årig for at blive løbskommissær.
Det er et særsyn at se en 18-årig belære A-feltet om, hvordan man skal holde rigtigt på styret. Thor Skivild er dog ikke bange for at læse og påskrive, selvom han i mange tilfælde er en del yngre end de cykelryttere, han konfronterer.
Kommissærgerningen har aldrig været fjern for Thor, der har en far i samme hverv, men det var alligevel på racercyklen, at karrieren i cykelsporten begyndte.
”Jeg havde cyklet rigtig meget selv, og så havde jeg et tidspunkt, hvor jeg ikke rigtig kunne mærke, at det gik så godt for mig, og så stoppede jeg med at cykle,” fortæller Thor, der dog havde svært ved at lægge cykling helt på hylden.
”Jeg kunne så mærke, at jeg gik og savnede cykling efterfølgende, men jeg vidste, at jeg ikke kunne komme tilbage til det niveau, som de andre havde. Derfor valgte jeg at blive kommissær. Min far sagde, at det syntes han, at jeg skulle prøve.”
Thor Skivild søgte om at blive kommissær og fik dispensation til at blive det allerede som 17-årig. Han kontaktede Willy Frederiksen, formand for distrikt Jylland/Fyn, der tilmeldte ham et todages kursus i landevejsreglerne. Her var det en klar fordel for Thor, at han allerede kendte mange af reglerne fra sin tid på sadlen, men det var ikke et krav.
”Jeg har elsket cykling, siden jeg var helt lille, så jeg kom ikke helt tomhjernet til kurserne. Jeg vidste godt noget om reglerne, inden jeg kom. Det har hjulpet mig rigtig meget, at jeg også har vidst, hvordan man kører på cykel. Så jeg har næsten kunnet vide, hvordan rytterne vil køre,” fortæller Thor. Efter kurset begyndte karrieren som kommissær.
Respekt for den unge kommissær
Det er ikke altid lige nemt at være ung kommissær – og endda yngre end mange af rytterne i feltet.
”Hos junior og A-feltet kan jeg godt mærke, at de prøver at spille konge over for mig og vise, at de ved bedre end mig,” fortæller Thor. ”Hvis jeg skal have fat i junior eller A-feltet, har jeg altid en kommissær med, som har lidt mere erfaring, og som de har lidt mere respekt for, end de måske har for mig endnu. Alle ryttere har dog en vis respekt, for de kender mig godt på grund af min storebror, som også kører cykelløb i A-klassen.”
Det kan hænde, at juniorryttere, som Thor selv har kørt med tidligere, måske går lidt for langt, fordi de ikke tror, at han vil blive sur på sine venner. Meningen med at være kommissær er dog ikke at blive sur, men at have en dialog, hvor rytterne får at vide, at de skal følge reglerne.
”Der er selvfølgelig tidspunkter, hvor vi kommissærer bliver behandlet – dårligt vil jeg ikke sige – men vi får nogle spidse kommentarer,” fortæller Thor, der stadig husker sit første landevejsløb som kommissær i Rødekro. ”Der havde A-feltet ikke fulgt reglerne, så derfor stoppede vi dem ved målstregen og fortalte, at hvis de ikke fulgte reglerne, så stoppede vi dem fuldstændig med at køre det løb.”
Cykelrytterne skulle holde sig i højre side, som færdselsreglerne siger, men feltet havde kørt i venstre side med modkørende bilister og var til gene for dem. Politimanden, der fulgte feltet på motorcykel havde ringet ind, da han ikke ville stå til ansvar for deres kørsel. Derfor blev løbet stoppet.
”Det var de selvfølgelig meget utilfredse med, for de sad jo og kørte cykelløb, men det er en nødvendighed, og vi er nødt til at gøre det for alle folks sikkerhed.”
Thors bedste råd til nye kommissærer er, at man ikke skal være bange for, at rytterne vil skændes. Hvis kommissærerne får trusler af vrede cykelryttere, bliver det indrapporteret til chefkommissæren. Herefter vil kommissærerne tage en dialog om, hvilken eventuel konsekvens rytteren vil få.
Drømmen om udlandet
Spørger man Thor, hvad der har været det største i hans kommissærkarriere, falder svaret prompte: DM for elitekvinder i 2022. Her var han broomwagon-kommissær og skulle køre i den bagerste bil og pille ryttere ud af feltet, som ikke ville kunne gennemføre løbet inden for tidsgrænsen. Selvom det var den største oplevelse, var det dog ikke den, der rangerer som den sjoveste. Her nævner Thor, at han til et banestævne fik lov at være chefkommissær og havde råderet over de andre kommissærer på banen.
Man får altså lov til at prøve ret meget som ny i faget, men Thor har også kæmpet hårdt for at bevise, at han er dygtig, og mange aftener er blevet brugt på at terpe regler til morgendagens cykelløb.
”Jeg kan ikke alle regler udenad, hvis jeg bare skal remse op. Men i løbet kan jeg godt huske, at der er noget med en regel om, at du ikke må køre på den måde. Så slår man op i den blå bog – de sportslige regler – og læser om det,” fortæller Thor.
Som dansk kommissær må man kun dømme i danske løb, men kommissærdrømmen rækker nu ud over landets grænser.
”Vi sidder lidt og snakker om, at det kunne være meget fedt, hvis jeg fik lov til at prøve at udvikle mig til at komme ud til de helt store løb. VM eller EM eller sådan noget,” siger Thor. ”Men vi ved også, at for at komme dertil skal der nogle løb igennem, og der skal arbejdes på det hele.”
Der er altid plads til flere kommissærer
Der er ikke ret mange unge, der vælger at blive kommissær, og Thor er med sine 18 år den yngste i Jylland/Fyn-distriktet. Den næstyngste er i slutningen af 30’erne.
Det er fortsat svært at tiltrække nye kommissærer, og ifølge Thor kan det have noget at gøre med, at mange tror, at det er meget svært og indviklet. Det handler dog blot om at sikre, at reglementet bliver fulgt.
”Man skal kunne stå ved sin beslutning, når der kommer en sur rytter og skælder dig ud,” siger han. ”De råber og skriger over alle mulige ting. De kan være møgirriterende og megaprovokerende, når adrenalinen er i top, men det er jo cykelløb.”
Hvis man vil være kommissær, hjælper det, at man kender cykelsporten, men man behøver ikke at komme fra en cykelfamilie som familien Skivild. Hvis man har interessen for cykelsport, skal man bare kaste sig ud i det, for man lærer tingene hen ad vejen. Når kommissærrollerne skal fordeles, bliver man også tildelt de roller, der passer til ens niveau og erfaring, og som ny i sporten er man ”føl” det første stykke tid.
Har du lyst til at blive kommissær?
Kontakt formand for kommissærudvalget Jens Peter Hummelshøj
jphummelshoj@gmail.com