Debatindlæg af Martin Elleberg Petersen direktør og tidligere cykelrytter på Aarhus cyklebane og Henrik Jess Jensen, Formand for Danmarks Cykle Union.

Som det ser ud lige nu, føler vi os snigløbet i Danmarks Cykle Union i sagen om Kongelunden. For ikke længe siden kæmpede vi en kamp sammen med kommunen for, at banen ikke skulle fredes. Signalet var at banen ikke er tidssvarende og derfor bør der være mulighed for at rive den ned og bygge en moderne bane ikke. Nu bruger byens borgmester argumenter fra denne kamp til helt at sløjfe banecykling i Aarhus – det synes vi er direkte at forråde cyklingen i Aarhus.
Det hele startede ellers så godt. Vi og andre aktører blev inviteret med indenfor. Her var lagt op til et projekt, hvor de bestående idrætsgrene skulle bevares, og rådmand Rabih Azad-Ahmad havde tilmed udtalt, at ”ingen ville blive stillet dårligere, end de var”.
Det var til at forstå, og derfor virker det nu ret besynderligt, at tre uafhængige projekter alle kan ende med en løsning uden en cykelbane i Kongelunden. Man får hurtigt en mistanke om at der må have været en skjult dagsorden, som kun inderkredsen kendte. Og den rammer cykelsporten som et lyn.

Og det lyn slår ned i en tid, hvor dansk cykelsport fejrer store triumfer som aldrig før. Det gælder både på landevej og på banen, og de to grene går ofte hånd i hånd. Mange ryttere kører begge steder, for eksempel medaljevinderen Julie Leth fra Mårslet og Lasse Normann Hansen og Michael Mørkøv hos mændene. Cykelsporten blomstrer både ude og inde.
På cyklebanen overgår ingen Niels Fredborg, der nu må sidde i hjemmet i Højbjerg og græmme sig over de planer, der er lagt frem. Det samme gør Gunnar Asmussen sikkert også, han vandt store sejre på både bane og landevej.
De nævnte, samt en lang række andre store cykelstjerner, der har deres ophav i og omkring banen er alle rollemodeller for den nye generation af ryttere. Disse ivrige børn og unge er nu ladt i stikken med de præsenterede projekter og tankerne om helt at undlade en cykelbane i Aarhus.

Vi i DCU har erklæret, at vi er villige til at flytte, hvis vi fik en ny cyklebane et andet sted i Aarhus. Det mener vi stadig, fordi faciliteterne i området ved den nuværende cyklebane er nedslidte og ikke tidssvarende. Derfor er det helt rigtigt, at der bliver lavet nye faciliteter, hvor sportsgrenene kan udfolde sig på et niveau, som for både tilskuere og atleter er lig med det, vi ser i andre lande, og som kan være med til at udvikle aarhusiansk idræt til samme niveau som tidligere.
Men hvorfor skal cykling pludselig sløjfes i Aarhus hen over natten. Hvem synes, at op mod 1.000 medlemmer og deres faciliteter ikke har nogen værdi for Aarhus? 

Det virker som et sportsligt justitsmord med udsagnet: ”Det kan godt være I har ligget her i 100 år, men nu synes vi altså ikke om jer længere, og så må I væk”.

Hvem er dommer over, at for eksempel atletik er vigtigere end cykling, og at man derfor kan placere en atletikbane der, hvor den nuværende cyklebane har fungeret siden 1940?
Hvis der ikke er plads i Kongelunden, så byg dog en bane et andet sted i Aarhus og integrer alle cykeldiscipliner i den. Eller byg den i Kongelunden og flyt atletikken de kun 4,5 km til Viby stadion. Lav et flot og moderne anlæg der. Pladsen er der og en del af faciliteterne også.

Og ser man mod udlandet så skyder der cykelbaner op og for eksempel er cyklebanen i Berlin gravet ned. Måske kan det være en mulighed i Aarhus?

Som ansvarlig ledelse i Danmarks Cykle Union har vi har en meget stærk bekymring for, hvordan hele cykelmiljøet bibeholdes i Aarhus-området og hvordan det vil se ud for specifik banecykling i fremtiden. På trods af at den nuværende cyklebane ikke lever op til de normale standarder for en cykelbane i dag, foregår der mange aktiviteter på banen, og den er omdrejningspunkt for mange forskellige cykelaktiviteter for de ca. 1.000 medlemmer, som klubberne i området relateret til banen tæller.

Banen, som den er i dag, er vigtig for både aarhusiansk cykling og for Danmarks Cykle Union. Bemærk for eksempel stævnet som blev kørt i sidste weekend med over 1.000 tilskuere og rigtig mange ryttere på banen.

Hvis den bliver fjernet og der ikke bygges en ny, vil cykling blive stillet betydeligt dårligere end i dag, hvor der så vil være 140 km til nærmeste cyklebane mod atletikkens 4,5 km til nærmeste atletikanlæg. Hvor mange kommer til at køre frem og tilbage for at træne der?

Cykelsporten er i fremdrift alle steder, og rigtig mange vil cykle i forskellige discipliner. Vi vinder medaljer ved EM, VM og OL som ingen andre. Det virker derfor helt hovedløst at nedlægge cykling i Aarhus, vil man virkelig ikke følge med den udvikling og tendens der er rundt i hele den øvrige del af Danmark?

Så vi opfordrer på det kraftigste til at man tænker sig om. Ryster posen og tænker løsningsorienteret. For eksempel vil en indendørs bane i Aarhus ikke alene skabe ideelle muligheder for at udvikle cykelsporten, men også give børn og unge gode træningsmuligheder – vel at mærke året rundt, uanset regn, frost, sne og blæst. 

Det vil også give Aarhus mulighed for at skabe events med ikke bare landets egne stærke ryttere, men det vil også kunne tiltrække dygtige udenlandske ryttere til begivenheder, som det århusianske publikum kan have glæde af – uanset vejret.

En ny cyklebane kan tilmed rumme alle de indendørs faciliteter som der efterspørges. Fra omklædning, forbundskontorer, styrketræning og opbevaring til Team Danmark lokaler med behandlere og testlokaler. Inderkredsen kan bruges til basketball, badminton, tennis, floorball ja endog en indendørs atletikbane er der plads til, hvis man vil. Der kan tilmed holdes koncerter og udstillinger.
Med en indendørs cykelbane vil der være liv i området hele året rundt. Atletik og tennis udendørs lukker omkring 1. oktober og starter først igen omkring 1. april. Det er perioden, hvor banecyklingen vil blomstre endnu mere, og børn og voksne fra hele Aarhus - ja hele Jylland - vil kunne benytte banen enten som tilskuere eller som deltagere uanset niveau og alder. Banen er oplagt at bruge for børn og unge i vinterperioden. Der er et sikkert miljø uden mørke, glatte veje og trafik.
Så kære politikere. Tænk jer om en ekstra gang, før I definitivt vælger at punktere cykling i Aarhus og Østjylland.